Jak rozwijać biznes, by zachować spójność wizerunkową?

Bardzo często słyszy się, że firma powinna być elastyczna, by dopasowywać się do zmieniających się warunków na rynku. Niektórzy przedsiębiorcy takie sugestie biorą sobie za bardzo do serca, czego efektem jest chwytanie „stu srok za ogon”, żeby instytucja mogła przetrwać trudniejszy okres. Być może finansowo wyjdzie na tym korzystnie, jednak zupełnie rozmyje się jej spójność wizerunkowa – klienci nie będą wiedzieli, z czym właściwie kojarzy się konkretna marka. Jak temu zaradzić?

Rozsądne zarządzanie firmowym budżetem

Istnieje wyraźna zależność między płynnością finansową a możliwością dalszego planowania rozwoju przedsiębiorstwa. Warto więc już na samym początku rozważyć, jaka forma opodatkowania będzie dla firmy najkorzystniejsza pod względem pieniężnym. Dopasowany do firmy wariant opodatkowania przełoży się na większe oszczędności finansowe, które z kolei można przeznaczyć m.in. na realizację celi biznesowych. Oprócz formy opodatkowania należy skrupulatnie prowadzić księgę wszystkich wydatków. Może się okazać, że zbyt wiele środków przeznacza się np. na telefonię, czy logistykę, a wystarczy niekiedy zmienić dostawcę, czy inaczej zaplanować działania, by zmniejszyć koszty w takim zakresie.

Sprawdzony system efektywnego zarządzania firmą

Spójność wizerunkowa zależy również od tego, czy w firmie przestrzega się określonych zasad. Dzięki nim np. każdy pracownik wie, jakie zadania leżą w jego kompetencjach. Jest kilka podstawowych zasad, które warto egzekwować w swoim przedsiębiorstwie, by zarządzanie nim było skuteczne. Mianowicie chodzi o:

  • dobrą koordynację pracy,
  • spójną filozofię firmy,
  • zespół składający się z fachowców,
  • oferowanie usług lub produktów dobrej jakości,
  • znajomość prawa związanego z prowadzoną działalnością,
  • profesjonalne zarządzanie kanałami dystrybucji.

Dbałość o zaplecze finansowe

Przedsiębiorcy często pozyskują dodatkowy dochód z finansowania typu pożyczki i kredyty. Jest to dobry pomysł, gdy można w niedługim czasie uregulować taką należność i nie płacić zbyt wysokich odsetek. W przeciwnym razie utrata płynności finansowej w trakcie spłacania zadłużenia mogłaby nawet zagrozić dalszej egzystencji instytucji na rynku. Warto więc poszukiwać sposobów na zbudowanie pasywnego dochodu, który regularnie zasilałby budżet firmy. Opłaca się wydzielić z budżetu jakąś kwotę, którą można przeznaczyć na zainwestowanie, które przyniesie firmie kilka dodatkowych procent środków pieniężnych do budżetu. Mając zaplecze finansowe, nie trzeba na przykład promować swojej firmy jako tej, która przyciąga klientów wyłącznie niższą ceną.

Większa wydajność i szybsza realizacja zadań

Firma, która się rozwija, musi podejmować coraz to nowe działania. Nie jest to jednak możliwe, jeśli każdego dnia wykonuje się szablonowe, rutynowe zadania zabierające energię do planowania. By zwiększyć wydajność, można zdecydować się np. na zautomatyzowanie niektórych procesów albo na oddelegowanie zadań „na zewnątrz”. Tym samym pozostaje więcej czasu na opracowanie strategii rozwoju. Pracownicy nie dostają również „zadyszki”, pracując po kilkanaście godzin na dobę, by sprostać terminom. Dzięki temu poprawia się też atmosfera w firmie, a pracownicy stają się bardziej produktywni.

Dbanie o dobrą atmosferę w firmie

Praca w sprzyjającej atmosferze daje o wiele lepsze efekty niż w zespole, gdzie każdy z każdym rywalizuje. Jeśli wykonywanie obowiązków zawodowych stresuje bardziej, niż powinno, pracownik albo zacznie szukać innej pracy, albo częściej będzie zmagać się z problemami zdrowotnymi. Wysoki poziom stresu przekłada się na mniejszą wydajność i częstsze popełnianie błędów, co obniża „moce przerobowe” firmy.

Większa medialność we właściwym momencie

Obecnie panuje taki trend, żeby firmy pokazywały swoje „ludzkie” oblicze i angażowały się w liczne działania promocyjne, które przedstawią je w jak najlepszym świetle. Jeśli jednak w firmie zdarzył się nieprzyjemny incydent i kwestii tej nie udało się jeszcze naprawić, większa medialność instytucji może jej tylko zaszkodzić. Wszelkie kłopoty, z jakimi firma się boryka, również staną się przedmiotem dyskusji i mogą negatywnie wpłynąć na pieczołowicie budowaną reputację.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *