Początki nigdy nie są łatwe, zwłaszcza jeśli dopiero co wystartowaliśmy ze swoim własnym biznesem. Wówczas myślimy zazwyczaj o tym, jak skutecznie go wypromować, nie nadwyrężając przy tym naszych (i tak już zubożałych) środków finansowych. Jednym ze sposobów jest Instagram. Wykorzystując jego potencjał, można skutecznie wypromować własną markę. Wiedzą o tym, zarówno małe, jak i wielkie firmy, które bez problemu korzystają z jego możliwości. Aby osiągnąć zamierzone efekty, trzeba jednak pamiętać o jednym: Instagram powinien służyć nam jako miejsce do angażowania i budowania relacji z odbiorcami, a nie jako sklep internetowy, w którym możemy wcisnąć wszystko konsumentom.
Zalety social marketingu
Nie ma lepszego miejsca do zbudowania bezpośredniej relacji z odbiorcami, wsłuchiwania się w ich potrzeby oraz angażowania ich w przeróżne działania, niż platformy społecznościowe. Według statystyk Instagram odwiedza każdego dnia blisko pół miliarda osób na całym świecie! Jeśli chodzi o same profile biznesowe, to jest ich tam także ładna liczba, bo ok. 25 milionów. To oznacza jednak, że chcąc zacząć promować się na Instagramie, będziemy mieli sporą konkurencję… Marketing w social mediach jest nastawiony głównie na oferowaniu swego rodzaju ”podarunków”.
A to kody rabatowe, a to zniżki, a to darmowe próbki, czy konkurs z nagrodami. Nie są to jednak działania przypadkowe, gdyż finalnie zmierzają do jednego: zwrócenia uwagi odbiorców i w konsekwencji (w przypadku działań biznesowych), ułatwienia dokonania decyzji zakupowej. Platformy social media dają możliwości praktycznie bezkosztowej promocji własnych produktów w sieci. Oczywiście wiele zależy też od naszej kreatywności, doboru treści, posiadanego sprzętu – w końcu odbiorcy ”kupują” oczami…
Co publikować, by zwrócić uwagę odbiorców?
Instagram to doskonałe miejsce do promocji marki, o ile wykorzystamy to, co oferuje nam ta platforma. Chcąc zwrócić uwagę na własne produkty, nie zapominajmy o tym, aby:
- oferować spójne i estetyczne komunikaty,
- postawić na ciekawy format i zamiast wyręczać się wyłącznie tekstem i zdjęciami, zamieścić ciekawy filmik czy własną grafikę,
- zadbać o konkursy, kupony i inne rzeczy, dzięki którym możliwe jest rozdanie czegoś użytkownikom,
- publikowane treści były zaopatrzone w odpowiednie hashtagi.
Odpowiedni ruch na stronie gwarantuje także odpowiadanie na komentarze i polubienia, czyli bycie na bieżąco z tym, co się dzieje na stronie.
Jak znaleźć swój własny styl?
Instagram daje wiele możliwości na promocję własnego biznesu oraz, co ważniejsze — zaistnienie w przestrzeni wirtualnej. Często sprawdza się lepiej niż ”zamrożona” strona internetowa, która nie generuje aż tak dużego ruchu i przede wszystkim nie daje możliwości tzw. real time marketingu.
To, co nas odróżnia od innych to dobry fundament, pozwalający z miejsca skojarzyć daną markę z nami, czy dane działania z marką osobistą. Sama jednak oryginalność nie wystarczy, by odnieść upragniony sukces. Liczy się także zaangażowanie followersów. To, w jaki sposób je budować i jak znaleźć pomysł na własny styl można szukać, chociażby przeglądając profile innych branży na Instagramie.
Najczęstsze błędy instagramowego marketingu
Ta platforma, jak zresztą każdy kanał social media rządzi się swoimi prawami. Niemniej jednak oczekując zaangażowania odbiorców, nie powinniśmy pozostawiać bez odpowiedzi ich komentarzy, lajków czy chociażby faktu, że zaczęli śledzić nasz profil. Publikowanie w kółko tych samych zdjęć i podobnych postów, które nie wpisują się w żadnym stopniu w bieżące wydarzenia, którymi żyją ludzie – na pewno nie przyciągnie nowych followersów.
Na naszą niekorzyść działa także brak spójności i strategii w podejmowanych działaniach, kiepskiej jakości zdjęcia, posty z błędami ortograficznymi, czy kopiowanie cudzych treści. Zbyt nachalne reklamowanie marki, raczej także nie zostanie dobrze odegrane.
Trendsetterzy – Twoja tajna broń
Na Instagramie znajdziemy także konta osób, które zdążyły już zgromadzić wokół siebie uwagę innych. Zazwyczaj są to osoby znane – artyści, pisarze, a nawet blogerzy czy osoby prowadzące np. profil o rasach kotów. To właśnie do nich firmy wysyłają swoje produkty, licząc na to, że zechcą się nimi ”pochwalić” na Instagramie i przy okazji odznaczą daną markę.
Inne metody marketingu internetowego
Myśląc o promocji w Internecie, warto wykorzystać wszystkie możliwości (a przynajmniej te, na które mamy fundusze i czas) i nie ograniczać się jedynie do Instagrama. Zresztą wiele z nich nie stoi z nim w sprzeczności. Świetnym rozwiązaniem jest, chociażby łączenie ze sobą innych kanałów social media. W ten sposób można zachęcić obserwatorów innych kanałów, do obserwowania naszego profilu także na Instagramie.
Poza tym, jak w prostszy i szybszy sposób zbudujemy naszą bazę kontaktów, niż poprzez wykorzystanie tej już istniejącej? Wszelkie promocje, konkursy, rabaty i inne formy promocji mogą przyciągnąć follwersów również do naszej strony internetowej czy bloga. Na tym właśnie polega siła jednego medium, które jest w stanie wesprzeć nasze działania na innym polu.
Instagram jako narzędzie do promocji biznesu w sieci — podsumowanie
Platformy social media stanowią dziś bardzo skuteczne narzędzie marketingowe, nie inaczej jest w przypadku Instagrama. Publikując odpowiednie, estetyczne i oryginalne treści można zawalczyć o uwagę odbiorców i odnieść pełen sukces. Poza tym nie trzeba wówczas martwić się o to, jak usunąć negatywne komentarze w Internecie?