Hejt jest zjawiskiem o którym dużo mówi się w ostatnim czasie. Myśląc o nim na ogół mamy w głowach krytykę osób indywidualnych. Hejt może dotknąć firmy. Co za tym dalej idzie – może doprowadzić do upadku danej marki na rynku.
Pozytywne opinie
“Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Jeżeli ktoś będzie widział o naszej marce dużą ilość pozytywnych komentarzy, będzie bardziej skłonny do tego, aby zainwestować w nasze usługi. Pozytywne komentarze sprawiają, że jesteśmy postrzegani jako firma rzetelna, godna zaufania, wiarygodna.
Negatywne komentarze
Łatwo wyobrazić sobie co robią z firmą negatywne opinie. Należy rozróżnić konstruktywną krytykę od hejtu. Jeżeli ktoś ma dowód na poparcie złej jakości naszych usług lub też warunków zatrudnienia, to nie jest hejterem. Jeżeli jednak ktoś szkaluje naszą firmę bez przedstawiania konkretnych dowodów propagując do mowy nienawiści – jak najbardziej mamy do czynienia z hejtem. Należy z nim walczyć.
Hejt w sieci
Hejt może doprowadzić do upadku firmy. Nie można go bagatelizować, ponieważ winne osoby poczują się bezkarne. Jak z nim walczyć? Są na to dwa sposoby.
Pierwszy z nich to dochodzenie swoich praw na drodze sądowej. Trzeba powiedzieć, że niestety polskie prawo w tym momencie jest bardzo niedopracowane. Jak najbardziej z dowodami czyjejś winy można pójść do sądu, aby walczyć o swoje. Najłatwiej jest wtedy zrobić zrzut ekranu z umieszczonymi wpisami (hejterzy często kasują swoje komentarze, należy więc zawsze mieć jakieś dowody), które będzie można wykorzystać w sprawie. Często jednak polskie sądy uznają, że doszło do nieporozumienia, jest niska karalność czynu za którą nikt nie jest odpowiedzialny. Hejter umywa ręce, a przedsiębiorca musi liczyć poniesione straty.
Specjalista od poprawy wizerunku
Występowanie na drogę sądową powinno być zawsze dokonywane. Należy jednak zatrudnić specjalistę od wizerunku, który w czasie wytaczania rozprawy sądowej będzie dbał o nasz wizerunek w sieci. Samodzielna walka z hejtem może być długa i nużąca, przez co zaniedbamy interesy firmy. W takich wypadkach nie należy myśleć o kosztach (ponieważ już niedługo może nie być żadnych zysków), tylko zatrudnić dobrego specjalistę z branży.
Pozytywny wizerunek
Specjalista będzie posiadał nie tylko odpowiednią wiedzę, ale będzie również dysponował odpowiednimi narzędziami, które pozwolą mu na walkę z hejtem w sieci. Dzięki temu uda mu się wychwycić wszystkie negatywne komentarze, jakie będą pojawiały się w różnych miejscach. Takie agencje zajmują się przede wszystkim monitorowaniem i dbaniem o pozytywny wizerunek w sieci.
Działanie te obejmują:
- pozycjonowanie treści pozytywnych, które będą pojawiać się na pierwszych miejscach w organicznych wyszukiwaniach;
- dodawanie treści pozytywnych na zasadach WoMM;
- odszukiwanie negatywnych komentarzy odnoszących się do danej marki oraz ich oznaczanie, a w późniejszym czasie ich całkowite usunięcie, w takich przypadkach istnieje możliwość zastosowania specjalnych narzędzi, które pozwalają na usuwanie opinii wystawionych przez hejterów.
Agencje, które działają w takim zakresie są bardzo skuteczne. Marki, które były już zmuszone skorzystać z usług takich ludzi notują, że nawet w ciągu 48h doszło do usunięcia wszystkich negatywnych komentarzy – ataków hejtu. Warto również wiedzieć, że agencje zatrudniają nie tylko specjalistów od działań w sieci, ale także ekspertów ds. prawnych i Internetu, ochrony danych osobowych, ochrony wizerunku. Jak więc widać za ich działaniem stoi prawo. Prośbę o usunięcie komentarza z danej strony potrafią bardzo rzetelnie argumentować powołując się nawet na przepisy prawne. Ich działanie polega również na odbudowie pozytywnego wizerunku firmy, który stosowany jest m.in. przez wykonywanie buzz marketingu.
Pamiętajmy więc o swoim pozytywnym wizerunku firmy. Jeżeli nie mamy doświadczenia z hejtem, to poprośmy o pomoc specjalistów, którzy swoim klientom oferują zastosowanie nowoczesnych, bardziej etycznych rozwiązań.
Moja koleżanka padła kiedyś ofiarą hejtu i wierzcie mi, nikt nie chciałby by być na jej miejscu. Dobrze, że są metody, żeby z tym walczyć