Czy marketplace to dobry kanał dystrybucji?

Firma, która sprzedaje swoje produkty na e-commerce i nie może liczyć na zbyt duży miesięczny utarg, ma dwa wyjścia. Jednym z nich jest poszukanie innych kanałów dystrybucji, a drugim poszerzenie oferty o nowe produkty, które przyciągnęłyby większą liczbę zainteresowanych. Najczęściej łatwiejszym zadaniem do wykonania okazuje się wybór pierwszej opcji. Jednym z kanałów, na jakie decydują się przedsiębiorcy, jest marketplace. Czy to faktycznie dobry pomysł?

Czym jest marketplace?

Wiele osób, choć kupuje na Allegro, nie ma pojęcia, że strona ta jest właśnie jednym z serwisów typu marketplace. Inne popularne to np. Amazon, czy eBay. W skrócie można powiedzieć, że marketplace jest trochę jak taka galeria handlowa – jest w niej dużo sklepów, niektóre oferują podobne towary i usługi, a inne zupełnie odmienne.

Ludzie wchodzą do galerii czasami z określonym zamiarem, by kupić konkretny przedmiot. Kiedy indziej chcą po prostu się rozejrzeć i porównać pewne przedmioty, chociażby pod względem ceny. Zupełnie analogicznie jest właśnie w takich serwisach jak marketplace. Różnica polega na tym, że działają online i by w nich sprzedawać, trzeba sprostać stawianym warunkom i wymaganiom.

Dlaczego warto postawić na marketplace?

Zakładając profil sprzedawcy np. na Allegro, można zacząć sprzedawać bez inwestowania w dodatkowe magazyny, w nowe oddziały, czy w logistykę. To zdecydowanie duże uproszczenie organizacyjne, a także o wiele mniejsze koszty. Dla przedsiębiorcy, który jeszcze nie wie, czy taki pomysł jak obecność w marketplace jest dobry, ten kanał dystrybucji jest wręcz idealny.

Jego wkład jest praktycznie znikomy, a korzyści mogą być olbrzymie. Nawet nie trzeba tworzyć odrębnej strony internetowej pod taki serwis, gdyż każdy marketplace ma swoje rozwiązania pod tym względem. Działa już w oparciu o sprawdzone skrypty i algorytmy, dlatego nie ma powodów do obaw, że coś nagle przestanie działać albo że transakcja nie dojdzie do skutku.

Marketplace pomaga w promocji

Co więcej, marketplace wspiera również przedsiębiorców poprzez działania promocyjne. Na Allegro funkcjonuje reklama typu Ads, która jest bliźniaczo podobna do tej, jaką oferuje Google. Zresztą obie są ze sobą powiązane – promując się na Allegro, można jednocześnie reklamować się w tej wyszukiwarce. To kolejny walor, jakim sprzedawcy nie potrafią pogardzić, wiedząc, że coraz więcej osób tak naprawdę poszukuje tańszych produktów właśnie na marketplace.

Sklepy w marketplace cieszą się większym zaufaniem

Jeszcze inną zaletą, o jakiej warto wspomnieć, jest wiarygodność. Wielu internautów obawia się robić zakupy na stronach serwisów, z których dotychczas nie korzystali. Nie każdy sprzedawca w sieci jest oszustem, ale może na przykład nie zadbać odpowiednio o zabezpieczenia, np. przed atakami hakerskimi. Kupując w sieci, nierzadko wymogiem jest posiadanie konta w sklepie, czyli trzeba podać swoje dane. Nie każdy więc chciałby aby takie informacje trafiły w niepowołane ręce. Zakładając natomiast sklep na markeplace, można spodziewać się, że pod tym względem nie będzie żadnych problemów. W razie jakichkolwiek problemów z realizacją zamówienia, klient może skorzystać z pomocy Allegro, czy innego tego typu serwisu. Każdy sprzedawca jest zweryfikowany, gdyż, jak już wspomniano, musi sprostać stawianym mu wymogom.

Czy warto prowadzić sprzedaż na marketplace?

Sprzedając na marketplace, trzeba liczyć się z tym, że bez odpowiedniego przygotowania trudno będzie odebrać klientów konkurencji. Każdy sprzedawca ma taki sam zestaw narzędzi, dzięki którym może przebić się ze swoją ofertą. Niekiedy więc pomaga większa zasobność portfela – więcej środków opłaca się przeznaczyć na promocję kontrolowaną. Powinna nią sterować doświadczona agencja, która zajmuje się właśnie reklamą e-commerce na marketplace.

Niekiedy obecność w takim serwisie nie daje poczucia, że firma się jakoś rozwija. Są wzrosty, kiedy przychodzi sezon na określone produkty i spadki, kiedy inne towary cieszą się większym powodzeniem. Natomiast rozwój jest jakby liczony w tym, że serwis nadaje pewne przywileje i oznaczenia. Na Allegro jest to odznaczenie Super Sprzedawcy, do którego dążą wszyscy ci, którzy prowadzą sprzedaż na tym marketplace.

Ostatecznie warto jednak pamiętać, że sprawdza się to, co sprawdza się wszędzie: rzetelna obsługa, produkty dobrej jakości i w miarę szybka przesyłka.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *