Marketing rekomendacji. Dlaczego wierzymy opiniom?

Żyjemy w czasach wszechobecnych opinii. Czy to się komuś podoba, czy nie od momentu wkroczenia mediów społecznościowych do naszego życia, spotykamy się z nimi w wielu sytuacjach. Ludzie polubili dokonywanie wpisów także na forach. Wszystko to wpłynęło na rozwój marketingu rekomendacji. Jak to działa i czemu ludzie to „kupują”?

Czym jest marketing rekomendacji?

Współczesny marketing posiada wiele szybko rozwijających się gałęzi. Jedną z nich jest marketing rekomendacji, który posiada też kilka innych popularnych określeń. Można tu wymienić marketing szeptany, WoMM, buzz marketing czy szeptankę. Całe zjawisko opiera się na ludzkiej skłonności do komentowania najróżniejszych wydarzeń czy opiniowania zakupionych towarów. Ludzie mieli takie tendencje od wieków, dlatego dobrze znane było zjawisko poczty pantoflowej. Tak naprawdę jednak to dopiero rozwój Internetu pozwolił wykorzystać to zjawisko na masową skalę. Niezliczona ilość forów, portali, połączona linkami z mediami społecznościowymi sprawiła, że zaczęły powstawać agencje specjalizujące się w tym rodzaju marketingu. Opinie na temat produktów i usług pojawiają się w kilku najważniejszych obszarach. Pierwsze to fora ogólnotematyczne, branżowe lub regionalne. Drugi obszar to portale, które zajmują się opisem, czasem sprzedażą, ale też opiniowaniem różnych towarów. No i wreszcie portale społecznościowe, na czele z Facebookiem.

Dlaczego wierzymy opiniom?

Obecnie każdy użytkownik Sieci dysponuje dostępem do nieprzebranej ilości opinii, komentarzy i rekomendacji na każdy temat. Czasem ich ilość jest ogromna i na wierzchu, czasem trzeba trochę poszperać, ale zawsze warto. Jednym z głównych czynników sukcesu marketingu rekomendacji, jest fakt, że ludzie wierzą niezależnym opiniom. Ważne jest również to, że opinie te są dla nich ważniejsze od reklam promujących dany produkt. Reklama może zainteresować towarem swoich odbiorców, ale dopiero sprawdzenie w Internecie niezależnych opinii pozwala powziąć decyzję zakupową. Fakt ten ukazują wyniki wielu badań, przeprowadzonych na konsumentach w ostatnich latach. Większość z nich mówi o tym, że 70-80% konsumentów przed dokonaniem jakiegokolwiek droższego zakupu, szuka opinii w Internecie na jego temat. Dotyczy to także osób, które zakupów dokonują w sklepach stacjonarnych. Czujemy się pewniej, mając rozeznanie, co do cech danego produktu. Wszystko to powoduje, że marketing szeptany jest tak szeroko wykorzystywany na rynku.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

One thought on “Marketing rekomendacji. Dlaczego wierzymy opiniom?

  1. Jak to jest z tymi rekomendacjami? Ludzie tak bardzo im wierzą? Ciekawe czemu? Z drugiej strony lepiej wierzyć opiniom użytkowników niż reklamom….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *